השר בנט: "הרבנות הראשית לא עושה את העבודה כמו שצריך" • הראיון המלא

יעקב גרודקה 1 Comment on השר בנט: "הרבנות הראשית לא עושה את העבודה כמו שצריך" • הראיון המלא
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ימים לפני פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר בישראל ושר החינוך נפתלי בנט מרגיש שהעניינים מתנהלים כפי המתוכנן עם שתי רפורמות חדשות פרי עמל משרדו, סייעת שלישית והקטנת כיתות הלימוד.

הערב (שני) בנט העניק ראיון נרחב ב'מהדורה המרכזית' עם אבי מימרן ב'קול חי' ואמר כי "ביום שלישי הבא ב100- אחוז מבתי הספר בישראל נפתח כיתות עם מספר תלמידים קטן יותר, גיליתי שגם הבת שלי אביגיל שעולה כיתה ברעננה – גם תעלה לכיתה קטנה יותר, לראשונה כל מורה יוכל להגיע לכל תלמיד. וגם בגני הילדים".

בנט סיפר על התקציבים שגייס למען הרפורמה: "הבאתי 630 מיליון שקלים שדרשתי עוד בעת המו"מ, עמדתי על זה שנקבל את הכסף כבר עכשיו לכל השנים, ותוך 5 שנים נגיע לכל הכיתות. יצאתי לדרך אחרי שבדקתי שיש לנו את הכסף לכל השנים".

לדבריו, "דברים ממש זזים בקצב מואץ. התראיינתי בעבר אצלך, ושאלת אם נצליח לעמוד בכל האתגרים, והנה כעת אנחנו כבר עומדים גם עם סייעת שנייה בגני הילדים וגם עם כיתות מוקטנות".

שר החינוך נשאל על העובדה שרפורמת הקטנת הכיתות לא חלה על רוב בתי הספר החרדים, "חצי מהמוסדות החרדים כלולים ברפורמה של הכיתות הקטנות, אל המעיין והחינוך העצמאי, אני עושה הכל בכדי לכלול את הציבור החרדי בכל הרפורמות וכפי שמגיע להם כאזרחי מדינת ישראל".

בנט הסביר כי "בית ספר שהוא מוכר ואינו רשמי – מקבל הרבה יכולות שאין לחינוך הכללי, למשל הוא יכול למיין תלמידים, דבר שלי זה נורא מפריע, בית ספר צריך לפתוח את שעריו לכולם. כמו"כ, בתי הספר האלו יכולים להכניס תכנים אחרים מבתי הספר הכלליי, לכן המדינה נותנת מוטיבציה לעבור לרשמי, גם במגזר החרדי יש כמה בתי ספר שעברו לרשמי, הם שומרים על צביון חרדי לגמרי אבל הם לא ממיינים תלמידים".

"אין לי שום רצון לשנות את הצביון של הציבור החרדי"

מגיש המהדורה הוסיף לבנט שאותם בתי ספר חרדיים שהצטרפו לחינוך הכללי, הוסיפו בהכרח גם מקצועות כאנגלית ומתמטיקה, בנט השיב כי "כל התכנים האחרים – הם חרדים לכל דבר", לדבריו, "אין לי שום רצון לשנות את הצביון של הציבור החרדי ומצד שני אני רוצה לתת לו את הכלים כדוגמת מתמטיקה ואנגלית, אבל לא בכפייה".

בראיון ב'מהדורה המרכזית' התייחס שר החינוך בנט לראשונה לסוגיית הסמינרים שהסעירה את המגזר החרדי לאחרונה ואמר כי "אני נגד כל אפליה על רקע עדתי, זה בזוי בעיני, לא אקבל מצב שבית ספר מפלה נערה על רקע עדתי, כולנו יהודים ואכפת לנו מעם ישראל, נעקור את האפליה על רקע עדתי במדינת ישראל, אולם על רקע דתי זה סיפור אחר לגמרי".

"אהבת ישראל זה לפתוח גם לאחרים ולא להסתגר בבועה. אין ספק שעל רקע דתי יש הגיון לכן יש את הזרם העצמאי ממלכתי וחילוני".

"הוויכוחים על הסמינרים האזוריים הם בין ש"ס ליהדות התורה"

על פסיקת בית המשפט העליון כי בשנה הבאה הסמינרים יפעלו על פי רישום אזורי אמר בנט כי "אני רוצה שכל מה שאנחנו נקדם יהיה בהסכמה, וכאן הוויכוחים הם בתוך החרדים בין ש"ס ליהדות התורה. אני עם דרך השלום, אני לא אוהב מלחמות, אני רוצה שישבו ביחד, אעשה הכל שיהיה בדרכי שלום. אולם, אם בסוף בכדי למנוע אפליה נאלץ להפעיל עוד כוח – גם את זה אעשה. לא תהיה אפליה לבנות מבנות המזרח", אמר בנט.

בנט התייחס גם לפרשת הפרסומים מהקלטותיו של אהוד ברק על אלו שהתנגדו לתקיפה ישראלית באיראן, "לא טוב להעביר לאויבינו מי בדיוק תמך בפעולה מול איראן, אני לא מתכוון להשתתף בקרב הבוץ הזה, אני חבר בקבינט הביטחוני, אנחנו קובעים החלטות של חיי אדם. ההדלפות האלו מאוד לא ראויות. אני לא מאמין בדרך הזו, ללכת להתראיין ולספר את הסודות הכי כמוסים של מדינת ישראל".

על פסיקת בג"ץ שהכריחה את סגן שר החינוך יעקב ליצמן לשמש כשר אמר בנט כי "יש לי הערכה גדולה לליצמן שמוביל את הראייה הממלכתית הכללית של המפלגות החרדיות שבדרך כלל מאשימים אותם במגזריות, אבל בפועל ליצמן דואג לכל ילדי ישראל".

"הרבנות הראשית לא עושה את העבודה כמו שצריך"

על יוזמת הגיור האלטרנטיבי שקמה לאחרונה כנגד הרבנות הראשית לישראל אמר בנט "הרבנות הראשית לא עושה את העבודה כמו שצריך והיא צריכה לפעול בריבוי הרכבים כמובן על פי ההלכה, וכאן אנחנו מדברים על רבנים גדולים כמו הרב רבינוביץ שייזמו את העניין, אסור שהמתגיירים הפוטנציאלים יאמרו שהרבנות הראשית לא רוצה יהדות מסבירת פנים על פי ההלכה. יש ברבנות כאלה שלא רוצים להסביר פנים, חד משמעי".

"מה שעשו לגיורים של הרב דרוקמן, ביטלו את כל הגיורים שלו. בא רב ראשי וביטל רטרואקטיבית גיורים של הרב דרוקמן. אתה לא יכול להגיע לאנשים שכבר התגיירו והקימו משפחות ולעשות להם את זה", הסביר בנט את עמדתו נגד הרבנות הראשית.

"אני קורא מכאן לרבנים הראשים שמונו על פי החרדים להתעשת ולתת שירותי דת איכותיים מסבירי פנים ולראות במתגיירים ולרצות אותם, יש לנו 300 אלף ישראלים שהם לא יהודים על פי ההלכה. השיבו את פניהם ריקם עם תשובות לא ענייניות, הרבנות הביאה על עצמה את הבעיות האלו".

על סוגיית גיור הקטינים אמר כי "אני לא רב ולא אתייחס ספציפית לדבר הזה, אני נשען על רבנים מאוד מאוד רציניים, הרב רבינוביץ הוא דמות מאוד רצינית שמוביל בעולם את ענין הגיור".

"הרב שהיה אמור להדריך אותנו לקראת הנישואין דיבר איתי על פוליטיקה"

שר החינוך סיפר מקרה אישי שאירע לו עם מפגש ברבנות: "ב-99 באתי לרבנות להתחתן עם אשתי, היא באה מרקע חילוני היום היא שומרת מצוות, והיה חושב לי לקרב אותה, הגיע הרב שהיה אמור להדריך אותנו לקראת הנישואין ודיבר איתי על פוליטיקה, איזו חילול השם זה היה".

בתחום הכשרות, שמישהו עושה קומבינות על הכשרות זה פסול וחילול השם. צריך לתקן את הרבנות. המינוי של הרב הראשי הקודם ששימש 10 שנים, שמואשם על פלילים זה ביזוי, פוליטיקאים צינים מינו אותו, בובה על חוט, אני לא מקבל את זה".

אני שוב קורא לרבנות הראשית להקיא מתוכה את הקומבינות והפוליטיקה ויש בהחלט פרקטיקות לא ראויות שלא מייצגות קידוש השם".

בנט סיכם את הדיון ואמר כי "אנחנו נסכים לא להסכים".

האזינו לראיון המלא:



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    אדוני השר ! טול קורה מבין עיניך. האם משרד החינוך עושה את העבודה כמו שצריך ? האם הוא בכלל "עושה את העבודה"? עד שאתה מטיף מוסר לגופים שאתה לא מעוניין בקיומם תטפל דחוף במשרד שלך שהוא כבר מזמן לא "משרד חינוך" אולי במקרה הטוב משווק השכלה ברמה נמוכה. תזכיר לי היכן אנחנו ממוקמים בחינוך ביחס לאירופה ולמדינות הארגון לשיתו"פ כלכלי אזורי הOECD ? תזכיר לי כמה ילדים נפגעו באלימות בבתי הספר היסודיים והתיכונים בשנה האחרונה ? לגופו של עניין הגיור. אתה אומר על מסורבי הגיור כי "השיבו את פניהם ריקם עם תשובות לא ענייניות, הרבנות הביאה על עצמה את הבעיות האלו". סליחה. יש תשובה עניינית אחת ויחידה. תשובה פשוטה ולא מורכבת כלל, כלומר, גם שר החינוך יכול להבין אותה. והיא: שמירת תורה ומצוות. האם המשפט "הרבנות הביאה על עצמה את הבעיות האלו" הוא לא משפט מטומטם ?
    ויש לך עוד כמה אמירות "חכמות" וקשה להתייחס לכולן. למשל, על מינוי רב ראשי לשעבר אמרת "פוליטיקאים צינים מינו אותו, בובה על חוט, אני לא מקבל את זה" . סליחה. כל מינוי הרבנים הראשיים כמו מינוי רבני ערים מאז ומעולם זה ע"י "פוליטיקאים צינים, בובה על חוט". זה החוק. (אולי החוק מדבר רק על פוליטיקאים לא ציניים. יש דבר כזה ?) אז את מה אתה לא מקבל? את התוצאה ? בא נשנה את החוק ונקבע כי רק אנשים מאמינים ובעלי השכלה תורנית בוחרים את הרבנים בישראל. מה דעתך ?